Risskov har fået en ny og moderne pantstation. Men selvom den bliver tømt to gange dagligt, så er det langt fra nok til at opfylde borgernes behov for at pante deres plast og glasflasker. Man giver coronapandemien skylden for den store stigning i pantmængder.
I 2015 fik Risskov en af landets første automatiske pantstationer. Målet var, at maskinen skulle kunne modtage en pose med op mod 100 dåser på en og samme tid. Med denne nye pantstation undgår de pantende at få fedtede hænder, som normalt, når der afleveres sodavandsdåser på stribe i den lokale dagligvarebutik.
Målet med den nye station var at gøre det nemmere og hurtigere for de mange århusianere at komme af med deres flasker og pant - og dermed få borgerne til at genanvende endnu mere.
Den eneste udfordring er dog, at pantstationen konstant er ude af drift, hvilket borgere udtrykker utilfredshed over.
Corona får skylden
Der findes 11 pantstationer i Danmark magen til den, der står i Risskov. Dansk Retursystem står for driften af dem alle, og de erkender udfordingerne. Derudover peger de på coronapandemien, når der skal findes en årsag til problemerne med de fyldte pantstationer.
“Vi har generelt oplevet en stigning i pant på 40 procent under corona på vores pantstationer. Når vi tager hele sækken ind, så bliver maskinen hurtigt fyldt, og den i Risskov bliver ellers tømt to gange om dagen,” fortæller Mette Klint, kommunikationskonsulent ved Dansk Retursystem.
En løsning på problemet er måske på vej
Den største udfordring for maskinen er størrelsen på de pantsække, som kommer ind. Man har derfor igangsat en undersøgelse af nye muligheder for, hvordan stationerne kan udvikles, så de fremover kan tage imod langt flere dåser og flasker. Denne udvikling er ved at blive testet på Sjælland, men man håber, at den kommer ud til resten af landet inden længe, fortæller Mette Klint.
Løsningen vil ikke kun gavne borgerne, den vil også gavne miljøet, da lastbilerne skal tømme stationerne knap så ofte og derfor kan spare en køretur.
Man undersøger derudover muligheden for at finde en model, som gør stationerne mere rentable, nemmere for brugerne og mere miljøvenlige.
Tjek status hjemmefra
Folk opfordres til at tjekke deres hjemmeside, inden de kører, så de ikke risikerer at køre forgæves med bilen fuld af pantposer. Intentionen er god, men mange oplever alligevel, at de kører forgæves, fordi hjemmesidens informationer ikke stemmer overens med virkeligheden. Og det er træls at skulle bære sine poser med pant hjem igen og ind i huset.
“Der er et stort opland til den i Risskov, som enten kan være blevet fyldt i mellemtiden, og ellers kan der opstå små driftstop på stedet,” forklarer Mette Klint.
Debatten fortsætter i den lokale Facebookgruppe, hvor mange ærgrer sig over stationen, som ellers har fungeret tilfredsstillende før i tiden.